۲۱ فروردین ۱۳۸۵، ۱۲:۵۵

توان توليد گاز شركت بهره برداري زاگرس جنوبي به مرز 220 ميليون متر مكعب در روز رسيد

توان توليد روزانه گاز شركت بهره برداري نفت و گاز زاگرس جنوبي به مرز 220 ميليون متر مكعب و توليد مايعات گازي اين شركت در طي سال 1384 به مرز 60 هزار بشكه در روز رسيد كه ارزش حرارتي 220 ميليون متر مكعب معادل يك ميليون و 300 هزار بشكه نفت و ارزش توليد گاز و مايعات گازي روزانه اين شركت 16 ميليون دلار است.

به گزارش خبرگزاري"مهر"، جواد اوجي مدير عامل شركت بهره برداري نفت و گاز زاگرس جنوبي با اعلام اين مطلب افزود: در اوج مصرف زمستان امسال ، اين شركت روزانه 196 ميليون متر مكعب گاز توليد جهت خط لوله سراسري و بخشي نيز براي تزريق به ميادين  نتفي مناطق نفتخيز جنوب فرستاده شد.

وي با اشاره به توليد 54 ميليارد و 200 ميليون متر مكعب گاز و 15 ميليون و 600 هزار بشكه مايعات گازي از ميادين گازي اين شركت در سال 1384 بيان داشت؛ با راه اندازي ميادين گازي شانول ، وراوي و هما در مهر ماه 1385 توان توليد گاز اين شركت به 256 ميليون متر مكعب در روز افزايش خواهد يافت.

به گزارش روابط عمومي شركت نفت مناطق مركزي ايران ، اوجي بهره برداري از سه ميدان نفتي سروستان ، سعادت آباد و خشت را از برنامه هاي آينده اين شركت ذكر كرد و افزود: اوايل سال 1387 اين ميادين به بهره برداري مي رسند كه 25 هزار بشكه در روز از ميدان  هاي سروستان و سعادت آباد و 25 هزار بشكه  نفت از ميدان خشت توليد خواهد شد.

وي در رابطه با نگهداشت توليد و صيانت از مخازن به برنامه تعميرات اساسي مراكز جمع آوري آغاز، تعميرات خطوط لوله به طول 15 كيلومتر و تعمير ، ترميم و تعويض پوشش خطوط لوله جرياني اشاره كرد و بيان داشت: تعميرات  اساسي  در فصل تابستان روي مراكز تفكيك صورت گرفت كه توانستيم زمستان بدون يك روز توقف توليد و هيچ گونه حادثه اي را با موفقيت سپري نماييم .

همچنين  در كنار توليد، اين شركت خود را ملزم به رعايت ضوابط زيست محيطي كرده است و در اين راستا پروژه پساب صنعتي مناطق آغاز و دالان و نار و كنگان با هزينه 14 ميليارد ريال در دستو ركار اين شركت است.

همچنين در سال جاري واحد خدمات فني چاه‌ها راه اندازي شد كه با خريد كاميون چاه پيمايي و ابزارهاي مورد نياز گام مهمي در تعمير و آزمايشهاي استاتيك چاهها برداشته و به خودكفايي رسيديم.

مدير عامل شركت بهره برداري نفت و گاز زاگرس جنوبي از راه اندازي پروژه هاي اداري - رفاهي در مناطق عملياتي آغاز و دالان و نار و كنگان و تابناك در نيمه اول سال آينده خبر داد و گفت: با راه اندازي اين پروژه ها مشكل اسكان و آسايش كاركنان مناطق عملياتي رفع خواهد شد.

شركت بهره برداري زاگرس جنوبي متشكل از هفت ميدان گازي و در حوزه سه استان فارس ، بوشهر و هرمزگان واقع است . اين شركت داراي 19 مركز جمع آوري و تفكيك و 122 حلقه چاه فعال گازي و يك پالايشگاه  فراورش گاز مي باشد. از ميزان توان توليد 220 ميليون متر مكعب گاز در روز 61 درصد مربوط به ميادين نار و كنگان ،23 درصد آغاز و دالان و 10 درصد قشم و سرخون و 6 درصد مربوط به ميدان گازي تابناك است.

 ميدان گازي كنگان بعد از ميدان پارس جنوبي بزرگترين مخرن گازي خاورميانه و ميدان گازي تابناك بزرگترين ميدان شيرين گازي در خاورميانه است . همچنين ميزان گاز در جاي سازند دشتك ميادين زاگرس جنوبي 180 ميليارد متر مكعب بر آورد شده است.

کد خبر 309924

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha